Пътищата на възприятието: защо американците ще повярват почти на всичко - ЧАСТ I
oт Тим О’Шей
Много е трудно постоянно да обясняваш на хората как повечето въпроси от обща представа са научно втълпени в общественото съзнание от хиляди клипове по медиите всеки ден. За да спестя време, ще представя само малко исторически факти за това как се борави с информацията в САЩ. След като бъдат нагледно показани основните принципи за начините по които исторически е възникнала съвременната система за медиен контрол, хората могат да станат по склонни да се съмняват в което и да е популярно мнение. Ако всички вярват в нещо, вероятно не е истина. Това се нарича традиционно знание.В Америка традиционното знание което се приема от обществото е обикновено измислено: някой е платил за него.
Примери:
Лекарствата възстановяват здравето
Ваксините дават имунитет
Лечението на рак е много близо
Менопаузата е болестно състояние
Когато детето е болно, незабавно има нужда от антибиотици
Когато има висока температура, му трябва Тиленол
Болниците са безопасни и чисти
Америка има най-добрата здравна система в света
Американците са най-здравите в света
Млякото е добър източник на калций
Никога не можеш да преодолееш нуждата от мляко
Витамин С е аскорбинова киселина
Аспиринът предпазва от сърдечни удари
Лекарствата за сърце подобряват работата на сърцето
Нито едно дете не може да започне училище без да е ваксинирано
Агенцията за храните и лекарствата щателно тества всички лекарства преди да ги пусне на пазара
Бременността е сериозно медицинско състояние
Химеотерапията и облъчването са ефективни лечения за рак
Когато детето ви има възпаление на ухото, трябва веднага да му се дадат антибиотици за всеки случай
Естрогенът предпазва от остеопороза след менопауза
Педиатрите са най-високо квалифицираните медицински специалисти
Целта на здравната система е здравето
Хив е причината за СПИН
АЗТ лекува СПИН
Без ваксини, заразните болести ще се появят отново
Флуорът във водата предпазва зъбите от кариес
Антигрипните ваксини предпазват от грип
Ваксините са щателно тествани преди да бъдат одобрени
Лекарите са убедени че ползите от ваксините са далеч повече от възможните рискове
НАСДАК е естествен пазар контролиран само от търсенето и предлагането
Хроничните болки са естествено последствие от остаряването
Соята е най-здравословният източник на протеин
Инсулинът лекува диабет
Като ти махнем жлъчката, можеш да ядеш всичко което поискаш
Лекарствата срещу алергия лекуват алергия.
Това е списък от лъжи, които струват милиарди долари за да се измислят. Някога чудили ли сте се защо никога американският президент не прави публични изявления освен ако не чете?
КАК ЗАПОЧНАЛО ВСИЧКО
В книгата „Повярвайте ни: ние сме експерти”, Стаубър и Рамптън събират интригуващи данни, които описват науката за създаването на общественото мнение в Америка. Те проследяват съвременното обществено влияние до началото на 20 век като акцентират върху работата на такива като Едуард Бърнис, бащата на манипулацията. От неговата изумителна хроника Пропаганда, научаваме как Едуард Бърнис взел идеите на своя чичо, Зигмунд Фройд и ги приложил във възникващата тогава наука за убеждаване на масите. Единствената разлика била, че вместо да използва тези принципи за да разкрие тайните в човешкото подсъзнание, както психологията на Фройд, Бърнис използвал същите тези идеи за да манипулира събития и създава илюзии, които да заблуждават и представят невярно с цел финансова изгода.
БАЩАТА НА PR-а
Бърнис доминирал ПиАр индустрията до 40-те години на 20 век и бил важна фигура още 40 години след това. През това време, той вземал стотици поръчки да създава обществени нагласи за дадена идея или продукт. Няколко примера: още като нов служител в комитета по публична информация, една от първите поръчки на Бърнис била да накара американците да повярват във втората световна война като идея с която „светът ще стане безопасно място за демокрацията”. Няколко години по-късно, Бърнис прави сензация като популяризира идеята жените пушачки. Организирайки великденския парад в Ню Йорк през 1929, Бърнис показал че е сила с коята трябва да се съобразяват. Той организирал бригадата Факли на свободата където суфражетки марширували на парада като пушили цигари в знак на движението за женски права. Такова обществено внимание получил само от това събитие, че оттогава насам, жените спокойно вредят на собствените си бели дробове на обществени места, както мъжете винаги са го правили. Бърнис популяризирал идеята да се яде бекон на закуска. Тъй като не е човек, който отхвърля предизвикателствата, той измислил рекламния формат заедно с американската медицинска асоциация. Той продължил почти 50 години доказвайки, че цигарите са полезни за здравето. През следващите няколко десетилетия, Бърнис и колегите му развили принципите с които върху хората като цяло можело да се оказва въздействие чрез повтаряне стотици пъти на послания. Като се разбрала каква е ролята на медиите, други страни се опитали да ги последват. Но Бърнис си останал златния стандарт.Гьобелс, министърът на пропагандата на Хитлер, изучавал принципите на Едуард Бърнис когато развивал тезите си пред немския народ за чиста раса.
ДИМ И ОГЛЕДАЛА
Работата на Бърнис била да оформи нещата по друг начин; да създаде един желан образ, който да постави даден продукт или концепция в приятна светлина. Бърнис описвал обществото като „стадо което трябвало да бъде водено”. И това стадно мислене прави хората податливи. Бърнис никога не се отклонил от своята фундаментална аксиома да „контролира масите без те да знаят това”. Най-добрият ПиАр е когато хората не разбират, че са манипулирани. Стаубър описва логиката на Бърнис по следния начин: „научната манипулация на общественото мнение е необходима за да се преодолее хаосът и конфликтът в едно демократично общество”. Тези първи манипулатори на общественото мнение претендирали че са в морална услуга на човечеството като цяло – демокрацията била твърде добра за хората; те имали нужда да им се казва какво да мислят, защото били неспособни сами да мислят рационално.
ПАРИТЕ
След като възможностите за прилагане на психологията на Фройд в мас медиите се очертали, Бърнис скоро имал повече корпоративни клиенти с колкото можел да се справи. Световни корпорации се надпреварвали да ухажват новите имидж мейкъри. Имало десетки стоки, услуги и идеи, които трябвало да бъдат продадени на податливите маси. През годините, тези играчи имали парите да изградят имиджа си.
Няколко примера:
Philip Morris, Pfizer, Union Carbide, Allstate, Monsanto, Eli Lilly, tobacco industry, Ciba Geigy, lead industry , Coors, DuPont, Chlorox, Shell Oil, Standard Oil, Procter & Gamble, Boeing, General Motors, Dow Chemical, General Mills, Goodyear
Десетки Пи Ар агенции се появили за да задоволят това търсене. Сред тях:
Burson-Marsteller , EdelmanHill & Knowlton, Kamer-Singer, Ketchum Mongovin, Biscoe
Duchin, BSMG Buder-Finn
Въпреки че са световно известни в ПиАр индустрията, ние не познаваме тези фирми. Най-добрият ПиАр не се забелязва. Десетилетия наред те са формирали мнения, с които повечето от нас са отраснали, по почти всички въпроси, които имат най-далечна комерсиална стойност включително:
лекарства
ваксини
медицината като професия
алтернативна медицина
флуоридизацията на водата
хлор
домакински почистващи продукти
тютюн
диоксин
глобално затопляне
оловен бензин
проучване и
лечение на рак
замърсяване на океаните
гори и дървен материал
образи на известни личности
контрол на щетите, управление на кризи и бедствия
генетично модифицирани храни
аспартам
хранителни консерванти
преработени храни
зъбни амалгами
т.н.
ПЪРВИ УРОК
Бърнис рано разбрал, че най-ефективният начин да създаде правдоподобност на даден продукт или образ трябва да използва „независимо мнение на трета страна”. Например, ако Дженеръл Мотърс излязат и кажат, че глобалното затопляне е лъжа, съчинена от природозащитници, хората ще заподозрят Дженеръл Мотърс тъй като компанията дължи състоянието си на продажбата на автомобили. Ако обаче, някой независим научен институт с много правдоподобно име като Глобална Климатична Коалиция представи научен доклад от който става ясно че глобалното затопляне е измислица, хората започват да се объркват и да имат съмнения по въпроса. Точно това направил Бърнис. Със съобразителност внушена от зъл гений, той създал „повече институти и фондации от Рокфелер и Карнеги взети заедно”. Тайно финансирани от индустриите чиито продукти били оценявани, тези „независими” научни агенции произвеждат на конвейер „научни” изследвания и материали за пресата които биха могли да създадат всеки желан имидж. Такива агенции получавали имена като:
Фондация за изследване на температурата, Международен информационен съвет по храненето, Защита на потребителя, Коалиция за напредък на сериозната наука, Фондация за хигиена на въздуха, Федерация за индустриално здраве, Манхатънски институт за качество на земеделска продукция, Институт за тютюн, Американски съвет за наука и здраве, Глобална климатична коалиция, Алианс за по-добри храни
Звучат съвсем законно, нали?
НАГЛАСЕНИ НОВИНАРСКИ СЪОБЩЕНИЯ
Както Стаубър обяснява, тези организации и стотици като тях са водещи групи, чиято единствена мисия е да рекламират имиджа на глобалните корпорации , които ги финансират. Това се постига от части с безкрайна медийни съобщения, които обявяват пробив в науката по всяко радио и вестник в страната. Тези предварително подготвени материали се четат направо в новините, дори са целенасочено направени за новинарския формат. Това спестява на журналистите усилията да проучват въпросите, особено на теми за които знаят много малко. Цели секции от съобщението или ако е видео репортаж целият материал може да не се редактира, поставя се заглавие и готово! Моментални новини – копи и пейст. Написани от корпоративни ПиАр агенции.
ЕЗИКЪТ НА УБЕЖДАВАНЕТО
Пионери като Айви Лий и Едуард Бърнис натрупали опит и започнали да формулират правилата и нормите на общественото мнение. Те бързо научили, че психологията на тълпата трябва да се определя от емоции , не от факти. Тъй като хората не са способни да мислят рационално, мотивацията трябва да се основава на впечатления, вместо на логика. Ето някои от правилата на новата наука на ПиАр-а:
технологията е религия сама по себе си
ако хората не са способни да мислят разумно, истинската демокрация е опасна
важните решения трябва да се вземат от експерти
когато се разработва дадена тема, да се стои далеч от съдържанието, да се създават образи
никога не казвай лесно доказуема лъжа
Думите се подбират много внимателно заради тяхното емоционално въздействие. Ето един пример. Група наречена Международен съвет за хранителна информация се занимава с естественото отвръщение на хората от генно модифицираните храни. Обеществото инстинктивно се страхува от тези екпериментални организми, които изведнъж се появиха в магазините и съдържат днк модификации.
Агенцията иска да успокои хората в безопасността на ГМ храни и избягва думи като:
франкенхрани, Хитлер, биотек ,химически, ДНК експерименти, манипулирам, пари,
безопасност, учени, облъчване, рулетка, смесване на гени, гени, оръжие, случаен
Вместо това, добрият ПиАр съдържа думи като:
хибриди, естествен, ред, красота, избор, изобилие, кръстосване, разнообразие, земя, фермер, органичен, пълноценен
Това е основна фройдистка асоциация. Фактът че ГМ храните не са хибриди, които са били създадени чрез бавна и внимателна научна кръстоска няма никакво значение. Това е псевдонаука, а не наука. Формата е всичко, а същността е временен мит.
Кой мислите финансира Международния съвет за хранителна информация? Досетете се. Точно така – Монсанто, ДюПон, Фрито-Лей, Кока Кола, Нутрасуийт – тези, които са в състояние да направят милиарди от производството на ГМ храни.
ОСОБЕНОСТИ НА ДОБРАТА ПРОПАГАНДА
Докато науката за контрол на масите се развива, ПиАр агенциите начертават принципите за ефективност на продукта. Ето най-ценните от тях:
да накараш противника да загуби човешкия си облик с квалификации и обиди
говори общи приказки като използваш емоционално позитивни думи
когато се опитваш да прикриеш нещо, не използвай прост английски; печели време, отвличай вниманието
спечели подкрепата на известни личности, църкви, спортисти, хора от улицата... всеки който няма експертно мнение по дадения въпрос или тема
ние милиардерите сме точно като вас, обикновените хора
когато омаловажавате възмущение, не казвайте нищо, което може да се запомни, изтъкнете ползите от това което се е случило току-що, избягвайте морални въпроси
към втора част http://naturalnewsbg.blogspot.com/2010/08/ii.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар